Bruker: Passord:
   Vær pålogget.
Registrer  |  Jeg har glemt passordet
Søk her

BedriftsGuiden.no » Artikkel informasjon

Spillselskaper fortsetter å øke i Norge

Dato: 29.12.2022
Forfatter:
Kategori: Finans og økonomi

Selv om norske myndigheter gjentatte ganger har forsøkt å hindre veksten til spillbransjen i Norge, så fortsetter de internasjonale spillselskapene å ta markedsandeler i Norge. Her har det lenge vært en konflikt over hvorvidt de kan tilby spill i Norge eller ikke - men EØS avtalen taler ikke til fordel for de norske politikerne.

Det er også noe annet som er spennende rundt spillselskapene og operatører som ComeOn Casino. Disse selskapene har nemlig bidratt til å bygge en helt ny form for virksomhet på nett. Mange av selskapene har ansatte i en rekke ulike land som aldri har satt sin fot på hovedkontoret. Dette bidra til å danne et bilde av hvordan fremtidens teknologiorienterte selskaper kommer til å fungere innad i EU.

Utviklingen til spillselskapene

Flere av de største operatørene i dag startet som forholdsvis små, svenske selskaper på 80 og 90 tallet. Etterhvert som spillerne flyttet seg fra tradisjonelle, fysiske spilleautomater til nettbaserte automater gjorde selskapene det samme. Dette ble fort populært og mange av selskapene kunne begynne å tilby spillerne sine i en rekke ulike land.

Da dukket det opp behov for en mer sentralisert organisasjon, noe som gjorde at mange av selskapene flyttet til MAlta. Derfra har mange av selskapene vokst til å bli spillgiganter med millioner av spillere og merkevarer som gjenkjennes på lik linje som Coca-Cola, IKEA og BMW.

Selskapene adopterte raskt en digital modell som gjorde det mulig for arbeidstakere å sitte hvor som helst i verden. Dette var flere tiår før de fleste andre selskaper begynte å introdusere hjemmekontor, remote kontrakter og tilsvarende. Dermed kan vi trygt si at iGaming bransjen gikk foran som en effektiv guide til hvordan fremtidens arbeidsmarked skulle legges opp.

Det norske spillmarkedet

De siste årene har Norsk Tipping gått fra å være eneveldig til å miste stadig mer av markedsandelene sine. Her er det viktig å merke seg at det ikke bare handler om konkurranse, men også teknologisk utvikling. Norsk Tipping stiller langt svakere enn de internasjonale selskapene når det kommer til tjenesten de kan tilby.

Dette skyldes at selskapet ikke har de samme konkurransevilkårene som konkurrente, og dette er noe som synlig kommer fram hos spillerne. Selskapet har fortsatt rundt 60% av markedet i Norge, men denne andelen reduseres jevnlig. Nå er det verdt å merke seg at det omsettes for mer enn 50 milliarder på pengespill i Norge hvert år - så en 60% andel er fortsatt betydelig omsetning for et privat aksjeselskap i Norge.

Oppsummering

Pengespill i Norge fortsetter å øke i popularitet og det ble omsatt for mer enn 50 milliarder kroner i 2021. Dette har ført til at mange selskaper ønsker seg en del av markedet, noe den tidligere monopolisten Norsk Tipping for lengst har fått kjenne på. De har nemlig tapt seg fra enevelde til rundt 60% markedsandel de siste årene. Dette har sammenheng med utviklingen av de store internasjonale spillselskapene vi har sett nærmere på i denne

Anbefalte artikler