Hva slags lederstil har du? |
Dato: 18.12.2017 |
Forfatter: Bedrenaetter.no |
Kategori: Arbeidsliv |
Annonse Hva slags lederstil er best? Les videre om du vil øke de ansattes produktivitet og skape et godt arbeidsmiljø. Mikrostyring Det er mange ting som må klaffe i en bedrift. Særlig hvis det er en stor bedrift. Men selv i små og mellomstore virksomheter så er det viktig å holde orden på ting. Kunder må betjenes, regnskapet må være i boks og de ansatte må jobbe effektivt. En klassisk feil nye ledere gjør er å våke over de ansatte som en ravn. Dette føre til press og stress blant de ansatte, og de klarer ikke å slappe av. Som leder tror man kanskje at dette vil føre til økt produktivitet, men faktisk så kan det motsatte skje. De ansatte føler at de aldri kan slippe pusten og må prestere hele tiden. Stress, hyppig sykefravær og dessuten mistrivsel på jobb er vanlige følger av dette. Mikrostyring er dette, dvs. å hele tiden fortelle hva de ansatte skal gjøre og ikke minst hvordan de skal gjøre det. La de ansatte ha friheten til jobbe på sin egen måte. Alle har sine personlige jobbestiler, og hvis du gir ansatt litt frihet, kan faktisk produktiviteten øke. Ros og gaver er viktig Når de ansatte gjør en god jobb eller et godt forsøk, da er ros og gave på sin plass. Men sørg for at gavene er nyttig og dessuten kan bidra til mer tilfredse ansatte. F.eks. et gavekort til et spa eller et golfbane så de ansatte får virkelig å stresset ned. En annen tid er også gave kort til noe de ansatte trenger i hverdagen. For eksempel til butikker som selger interiør, møbler eller til og med senger og dyner. Hvis bedriften ligger i tertiærnæringen har du garantert mange ansatte som huker seg foran datamaskinen. Ryggplager er veldig vanlig blant kontorfolk. Så gavekort til f.eks. www.bedrenaetter.no er fin ide. Særlig hvis de er nye ansatte som kanskje ha måtte flyttet pga. den nye jobben. En deilig kontinental seng eller plassbesparende køyeseng kan være en flott velkomstgave til nye ansatte. Dyner og puter er også fine gaver, særlig hvis de ansatte har familie med barn. Ansatte vil sette pris gesten, og synes at du som leder virkelig bryr seg om sine ansatte. Aktiv lytting Selv om du er lederen av bedriften og har det siste ordet, så bør du lytte til alle dine ansatte. Selv om du kanskje har tatt en beslutning allerede. Dette vil gi de ansatte muligheten til å lufte sine tanker, og du vil fremstå som en leder som bryr seg om de ansattes meninger. Det er også viktig å spørre hva de ansatte ofte hvordan de liker en arbeidsoppgave. Da får du tilbakemelding som du bruke for å gjøre de ansatte hverdag lettere. Og når det blir gjort, så får du garanteret med produktive ansatte. |
|