Markedsføringstips for utviklere – spill og programvare |
Dato: 18.11.2019 |
Forfatter: |
Kategori: Data og internett: Software og dataprogrammer |
Det er mange der ute som drømmer om å lage den neste app-suksessen, og kanskje bli den neste Mark Zuckerberg eller Evan Spiegel. Det er ikke en umulig drøm, uansett om markedet for alle former for apper og spill har modnet. Å lage et nytt program eller en ny app kan være et sjansespill. Samtidig kan det å lage en fremgangsrik app, være som å vinne jackpotten på freespinskasino.net. Hvis du er sikker på at appen din er fantastisk, hvordan markedsfører du den? Hvordan finner du den neste app-suksessen? Å finne den neste store app-suksessen, handler om både kreativitet, flaks og god timing. Innenfor noen markeder er det veldig, veldig vanskelig å etablere seg nå – for eksempel innenfor sosiale medier eller streaming. Det er selvfølgelig ikke umulig, for eksempel vil nye sosiale medier kunne bygge seg opp raskt blant ungdommer, men konkurransen er hard. Hvis du klarer å finne et område der det finnes behov som ikke er dekket, kan det hende at det er et bra område å utvikle et program, en app eller et spill innenfor. På den måten er den kreative prosessen ikke noe annerledes enn tradisjonell produktutvikling, alt handler om å finne et ledig marked. Spill – er det mulig å slå seg frem uten en dedikert markedsavdeling? Markedet for spill, både på mobil, konsoll og PC, er i dag svært profesjonelt. Der det for et par tiår siden var mulig for en enkeltperson eller en liten gruppe å lage et nytt spill, lages de største spill-suksessene i dag av gigantiske studioer. Alt er profesjonalisert, og en utvikler er bare en liten brikke i et gigantisk maskineri. Den muligheten som finnes for mindre aktører – er blant annet å slå seg frem i markedet for såkalte indie-spill. Kombinert med digital distribusjon, kan det være mulig å for eksempel komme seg opp på en toppliste og få blest rundt spillet sitt. Likevel er selv dette markedet utfordrende, det er for eksempel en trend at mindre produsenter setter ned prisene med 90 % og tilsvarende i perioder for å dytte spillene sine til topps. Metodisk arbeid med kundeanalyser og markedsføring Det som er viktig å huske på for utviklere som lager spill og programvare, er at markedsføring er noe av det viktigste du gjør. Å «bare kode» er noe som mange kan gjøre, og som du også kan leie inn hjelp til, men markedsføring kan være vanskelig. Det finnes ingen vei rundt å gå metodisk til verks: Jobb grundig med å finne markedet ditt, og med å utforme ditt verdiforslag. Det handler helt enkelt om å svare på hvorfor noen skal kjøpe akkurat din app eller ditt spill? Velg hvilke grupper du vil nå. Noen ganger skjer dette tilfeldig, Snapchat ble opprinnelig en suksess blant tenåringer til tross for at planen var å nå en noe eldre gruppe. Velg markedsføringskanaler som passer til målgruppen din. Her finnes det nok av kreative muligheter – og bruk av influencere og annen betalt omtale kan ofte være bedre enn tradisjonell massemarkedsføring. Med hardt arbeid, fokus og en god porsjon flaks kan det være at din app blir den neste store suksessen. |
|